Sommerkamp TS-788DX på bänken

Reparationer, byggen, modifikationer.
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Sommerkamp TS-788DX på bänken

Inlägg av sm6pop »

Jag tar helst inte emot gamla komradiostationer men det finns undatag som en klassiker som den kaffevärmaren, bland det värsta man kunde ha i shacket på den tiden det begav sig.
Radion är i mint condition utvändigt men den var stendöd när det kom.
Efter ett kristallbyte i lokaloscillatorn och lite annan handpåläggning är det på väg att vakna till liv igen.
Nostalgitrippen får man på köpet när man har en sådan på reparationsbänken.
Den var ju specad för 100W men efter lite närmare läsning så är det inmatad effekt som är angivet och enligt manualen skall den ge 50W-70W ut vilket den ger nu.
Trimmning återstår och som tidigare sagt så är det sällan det ändrar sig men i det här fallet står en hel del fel så kanske har någon tidigare ägare varit där med "the golden screwdriver".
Väldigt känslig vid mätning och den ändrar frekvens så fort man kommer med proben till frekvensräknaren trots att man mäter på de ställen som manualen hänvisar till så nu är det mätning med en ESD-probe istället som jag håller nära kristallen.
788.jpg
//JAL

Re: Sommerkamp TS-788DX på bänken

Inlägg av //JAL »

Kul att du håller liv i gammla apparater och får en nostalgitripp.

Det är lite som en bekant SM5SUH Janne som jag köpte min IC-751A av. Han letar sådana apparater och fixar i ordning och som han sade att han har en hel del reservdelar också.
Dessutom pratade jag med honom i dag och han har någon i Sverige som kan programera minneskortet om det förlorar strömmen i batteriet för en 600ing.

Ja absolut och hoppas att du får ordning på "Kaffekokaren" :D

Jag få nog börja bygga en radioverkstad som du har POP, med instrument och läsa på lite om elektroniken...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar