Fick en leverans igår av en Kenwood TS-130S.
Anledningen till den är att jag alltid varit positivt inställd till modellen ifråga utan att köptillfälle har getts.
Igår vart det ett sånt varpå jag buda ’tusen kronor’ som accepterades.
Sista 20 timmarna har ägnats helt åt denna pjäs jag gillar starkt. En keeper jag kommer behålla länge.
På pappret är det en trôkig radio:
•Ej heltäckande rx
•Warc band spärrade för tx
•Enbart cw/ssb
•Fattigt med funktioner
Skicket är hyggligt. Ngt raspiga kranar vilka dock har lyckats sprayas upp.
Originalmicken behöver lödas om pga glapp så den har jag bara provkört sparsamt.
Därför kört mest med lånad MC-50 stavmick från annan radio.
Hunnit med att köra ett dussin stationer och fått bra rapporter. Den tyx sticka ut med mkt bra drag i modulationen. Mic gain i bott’ är i princip uteslutet och compressor-knapp skall användas med ’försiktighet’ har jag fått höra.
Originalmikrofonen:
Den har ett lustigt spjäll att ställa frekvensområdet på.
En mekanisk spak uppepå man kan öppna/stänga borrade hål baktill på det dynamiska elementet.
Även ytterhöljet har hål baktill med snusfilter då.
Alla körda stationer inom sm6 föredrar det mer diskanta läget med spjället öppet.
Här på den nedre bilden är spjället öppet samt, om man kikar noga…en brytare av två långa plåtbleck till vänster som en strömbrytare det mekaniska reglaget även påverkar, den är i detta läge sluten.
Jag har inte pillat isär mer men man kan tänka sej den är ansluten till en konding som även påverkar modulationen.
Udda lösning som jag på ngt vis känner igen från annan mikrofon men glömt sammanhang. Helt nytt under solen är det iaf inte.
Kommer på att jag inte saknar några direkta funktioner. AGC är inte ställbar…med ngt yttre vred eller knapp iaf men det behövs inte heller. Tycker den ’står bra’ som den gör.
Modesomkopplaren väljer man ’CW/SSB’ med
Den ställer alltså om sej själv efter vilket band man kör, om det skall vara låga eller höga sidbandet. Inte så dumt när det är så enkelt att byta till ’det andra’ om behov skulle uppstå genom att välja ’Rev’ på samma vred.
RF slutsteget är precis som på somliga andra gammel-solid state’s ett 100W dito fastskruvat baktill på en annars ’10W’ radio. Stationen finns även i qrp version för asiatisk marknad.
Integrerad i kylflänsen sitter en fläkt som skall vara thermostatstyrd - den har ännu aldrig startat…o då har ändå radion ingen ställbar effekt på ssb utan det är fullt spett hela tiden. Det är med snålt tilltagen micgain man kan dra ner lite möjligen.
Jag får väl pressa den o låta den bli varm o se vad som händer.
Warc-banden löstes smidigt genom att kika i manualen då där står i klartext hur man får den att tx’a även där.
’Leta upp jumper 5 och ryck loss den från kontakten på PLL kortet alt. klipp den bruna kabeln’
Right, gjorde det…ryckte loss den o nu sänder den på 10/18/24MHz så fint så.
Stationen är ju ändå från 1982, att ingen tidigare ägare ens läst manualen såpass att denne kunnat öppna upp dessa band själv?
Fick känslan när jag lossa skruvarna som satt rejält fast att ’den här skruven är nog jag den förste utanför Japan som nånsin lossat på’.
Känslan stärks av det faktum att den ligger mkt rakt i frekvens. Låter bra in och ut.
Ingenting under locket jag vill justera det minsta…inte S meterns utslag, inte modulationsgrad, frekvens eller ngt annat alls faktiskt. Allt är tiptop perfekt som den är.
Löda om originalmicken är väl det enda då..
Skriver mer när jag kommer på mer om den.
Kenwood solid state
Re: Kenwood solid state
Funderat lite på att se vad som kan åstadkommas för roligt genom att kröka PLL’n lite oskyldigt?
Det florerar uppgifter om moddar som får radion att gå -2MHz off via en enkel vippa.
Lite underförstått då att när man rattat in ’29,000’ hoppar radion till ’27,000’. På vissa ställen skrivs det rakt ut också.
Huruvida det gäller även andra band…om t.ex ’14,000’ skulle hamna på ’12,000’ eller om området ’7,000-7,500’ då förvandlas till ’5,000-5,500’ nämns inget om.
Ej heller om ’3,500-4,000’ skulle bli ’1,500-2,000’ heller….men högst intressant är det.
Att radions övriga kretsar inte gillar dylikt tilltag samt det olämpliga att försöka sända på såna ’nya band’ bryr jag mej inte så mkt om. Jag har huset fullt med andra radios som sänder överallt men här är intresset snarare om det går att göra sånthär tilltag alls?
-Onödigt? Javisst, hela detta med amatörradio öht är ganska ’onödigt’ o speciellt en sån modifikation…men det bryr jag mej inte så mkt om heller
Enl en hög videoklipp på röret finns det såna som lyckats få till det på iaf högre band.
Moddar man läser där det anges en radda lödpunkter eller en viss gul kabel som skall klippas och förses med en vippa…förekommer inte i min.
Om ngn ser bilder på utförd mod så vill jag gärna kika på en sån.
Suddiga klipp på främmande språk som visar ngn som kör med moddad radio är inte intressant heller. Det är fotografier på utförda moddar som skulle vara det.
Det florerar uppgifter om moddar som får radion att gå -2MHz off via en enkel vippa.
Lite underförstått då att när man rattat in ’29,000’ hoppar radion till ’27,000’. På vissa ställen skrivs det rakt ut också.
Huruvida det gäller även andra band…om t.ex ’14,000’ skulle hamna på ’12,000’ eller om området ’7,000-7,500’ då förvandlas till ’5,000-5,500’ nämns inget om.
Ej heller om ’3,500-4,000’ skulle bli ’1,500-2,000’ heller….men högst intressant är det.
Att radions övriga kretsar inte gillar dylikt tilltag samt det olämpliga att försöka sända på såna ’nya band’ bryr jag mej inte så mkt om. Jag har huset fullt med andra radios som sänder överallt men här är intresset snarare om det går att göra sånthär tilltag alls?
-Onödigt? Javisst, hela detta med amatörradio öht är ganska ’onödigt’ o speciellt en sån modifikation…men det bryr jag mej inte så mkt om heller
Enl en hög videoklipp på röret finns det såna som lyckats få till det på iaf högre band.
Moddar man läser där det anges en radda lödpunkter eller en viss gul kabel som skall klippas och förses med en vippa…förekommer inte i min.
Om ngn ser bilder på utförd mod så vill jag gärna kika på en sån.
Suddiga klipp på främmande språk som visar ngn som kör med moddad radio är inte intressant heller. Det är fotografier på utförda moddar som skulle vara det.