Kenwood hybrid

DH

Kenwood hybrid

Inlägg av DH »

Saxat från annan tråd:
Kalle skrev: 19 maj 2024, 23:16 Kenwooden är en TS-520 utan s/se, som jag haft några år men inte lyckat komma till skott med att sätta upp någon sändarantenn till. Finns balun och en rulle FK mm, men det lyckas inte komma överst på listan. Så det blir lite lyssning på den för närvarande. Fin pjäs!
Nu har även jag fått en TS-520 utan S i knäet..
IMG_8100.png
Helt frisk är den inte…men jag funderar på knappen för ’DX’, - vad gör den?
Jag märker ingen skillnad rx/tx. Enl manualen så skall det…man kan tolka det som om den är en slags ’loudness’ slash Kompressor men de framgår inte riktigt.
Har du provat din?

… o hur går det med dipolen?
Kalle

Re: Kenwood hybrid

Inlägg av Kalle »

DH skrev: 09 aug 2024, 23:51 Saxat från annan tråd:
Kalle skrev: 19 maj 2024, 23:16 Kenwooden är en TS-520 utan s/se, som jag haft några år men inte lyckat komma till skott med att sätta upp någon sändarantenn till. Finns balun och en rulle FK mm, men det lyckas inte komma överst på listan. Så det blir lite lyssning på den för närvarande. Fin pjäs!
Nu har även jag fått en TS-520 utan S i knäet..
IMG_8100.png
Helt frisk är den inte…men jag funderar på knappen för ’DX’, - vad gör den?
Jag märker ingen skillnad rx/tx. Enl manualen så skall det…man kan tolka det som om den är en slags ’loudness’ slash Kompressor men de framgår inte riktigt.
Har du provat din?

… o hur går det med dipolen?
Men vad trevligt! :)
Jag har inte provat den funktionen men jag har också förstått det som att den är en sorts kompressor vid tx. Jag föreställer mig att den förstärker svagare mic-signaler mer än starka så skillnaden mellan av eller på kanske inte märks så mycket vid ett hörbarhetstest under goda förhållanden, om jag får gissa lite.
Hade jag tagit mig för att sätta upp någon dipol så hade vi kunnat testa, men tyvärr har jag inte kommit till skott ännu. :-(
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Troligen bara en kondensator som filtrerar bort låga frekvenser.
Dvs det skall låta ljusare och ge mer DX då.
Fanns knappast någon radio med någon form av inbyggd kompression eller talbehandling på den tiden.
Men det går väl att läsa handboken och studera schemat.

Annars är TS-520 en snygg maskin något av ett årgångsvin (Vintage) faktiskt från tiden en bit in på 80 talet.
Möjligen kan gummiremmarna till preselektoravstämningen bli dåliga, O-ringar som går att få tag på.

Var bara försiktig med ev trimning, de tär lätt att trimma sönder en sådan här radio. Dvs spräcka trimkärnor, göra justeringar som man inte vet vad de är för och därmed skapa nya fel.
Den behöver sällan trimmas, risken att laga sönder eller trimma sönder är stor.

Riggen har sändarrör i slutsteget så den är betydligt robustare än de med TV slutrör, som YAESU och många va DRAKE:s stationer hade.

"Rörfel" är ofta bara glappkontakt i rörhållaren....

Lyckat till klenoderna
SM4FPD
DH

Inlägg av DH »

SM4FPD skrev: 11 aug 2024, 09:23 Troligen bara en kondensator som filtrerar bort låga frekvenser.
Dvs det skall låta ljusare och ge mer DX då.
Fanns knappast någon radio med någon form av inbyggd kompression eller talbehandling på den tiden.
Men det går väl att läsa handboken och studera schemat.

Annars är TS-520 en snygg maskin något av ett årgångsvin (Vintage) faktiskt från tiden en bit in på 80 talet.
Möjligen kan gummiremmarna till preselektoravstämningen bli dåliga, O-ringar som går att få tag på.

Var bara försiktig med ev trimning, de tär lätt att trimma sönder en sådan här radio. Dvs spräcka trimkärnor, göra justeringar som man inte vet vad de är för och därmed skapa nya fel.
Den behöver sällan trimmas, risken att laga sönder eller trimma sönder är stor.

Riggen har sändarrör i slutsteget så den är betydligt robustare än de med TV slutrör, som YAESU och många va DRAKE:s stationer hade.

"Rörfel" är ofta bara glappkontakt i rörhållaren....

Lyckat till klenoderna
SM4FPD
Ja att ’rotera’ rören är ju det första man gör med locket av. No2 att ge sej på alla omkopplare med adekvat smörja där behov finnes.
Nä kompressor har inte dessa gamla normalt. Jag märker som sagt ingen skillnad men det kan ju va trasigt också.

Detta med olika vokabulär för samma sak är ngt mkt förvillande för nybörjare inom radiohobbyn.
Icom kallar Kompressor för Compressor när t.ex Yaesu kallar samma sak för Processor.
På en Yaesu heter det Preselector o på denna Kenwood heter samma kran Drive ist.
Den har f.ö inga remmar utan en typ av ’kamkedja’ ner till resp gurkskivare.
IMG_8138.jpeg
Man förstår varför de vart väldigt dyra när det begav sej. Detta exemplar från 1974.
Mekaniken är härlig med sina långa axlar in i slutsteget.
Ja den är snygg. Gillar speciellt gradskivans exakthet på vfo’n. Exakt när man väl kalibrerat den på ett band åt gången alltså.

Annars är den inte direkt ’rolig’.
Mina övriga boatanchors har i regel fler band o i förekommande fall även AM.
Den vill nog ha nya 6146B’er är min slutsats. När inte service på kranar eller rotera rören i sina socklar hjälper brukar det vanligast vara så. Sänder mer än ett par mW gör den inte.
Den är ganska nykommen i shacket och kan säljas till hugade spekulanter som mottagare eller reparationsobjekt då jag ändå har för många radios som jag har.
Kan avhämtas vid resor längs rv41 i sm6-land.
Kalle

Inlägg av Kalle »

Komiskt nog så är DX-funktionen för TS-520 mer utförligt beskriven i TS-520S manual än i sin egen.
Screenshot_20240811_185006_Drive.jpg
Det finns även diagram och ytterligare förklaring av funktionen i den manualen, men då är det alltså fråga om en annan konstruktion än TS-520.
Exempel från TS-520S manual:
Screenshot_20240811_184858_Drive.jpg
I vilket fall kan jag inte hitta något om att DX-funktionen skulle vara inblandad vid RX.
DH

Inlägg av DH »

Jag har ju en sån radio också, 520Sport. På den är den dock angiven som ’Processor’ o på den är det som en turbo-knapp men ngt sånt märks inte av med den äldre…därav min fråga in the first place.

En annan sak jag gillar med de här gamle…det är att de är kristallbestyckade. Man kan…rota i sin kristallsamling efter andra kul frekvenser att byta ett ej använt band emot.
De fasta kanalplatserna är dock ingen höjdare. Ngn möjlighet att finlira frekvensen på dem med RIT finns inte.
IMG_8142.jpeg
Kristallen för 30m vilket på denna är ett rent rx band på separat knapp o därför inte syns i listan ovan använder jag inte. 18895kHz lirar kristallen på där.
Hittar man en på 13895kHc eller runt där, inte noga exakt…så kom man åt 60m ist vilket skulle ge mej som ssb gubbe större behållning.
Skriv svar