Åskskydd

DH
Inlägg: 429
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Åskskydd

Inlägg av DH »

Frågan är vad man tänker sej vilja skydda? Är det antenner o koax? Kanske hela sin radioutstyr?
För egen del skulle det vara för att slippa komma hem till en hög aska där villan stod några timmar tidigare.
Radiogrejer för 100 lax som brinner upp överlever jag. Om bara de brinner har jag fullgott åskskydd tycker jag.
Kolla här:
IMG_6902.jpeg
Japp, det är saxat ur SRS-katalogen från 1994.
Klicka på bilden för att göra den större.
Impedans mätt i Watt är småkul tryckfel…även att min grej ’H10’ är specad 300W men i katalogen 400W trots att det inte är en italiensk grej ^^
Sen står det ’Blixtskydd’, inte ngt om åska…vilket är tur det för 500A är ju ingenting jämfört med de 50-150kA ett nedslag innebär vid direktträff.

Isärtagna grejen är en pryl jag har liggandes…men hur fungerar den eg, ngn som vet?
Jag vet inte. Jag killgissar …om ni ser på bilden där..så har jag med fingrarna gängat ur den blanka metallgrejen på långsidan…som eg bara är en skruv.
Innanför den ligger det en liten plupp löst o skramlar mellan …vahetere…signalen…mitt….stiftet på koaxkontakterna och denna ’skruv’.
Pluppen skulle man kunna se som en ’säkring’ kanske även om jag inser att det såklart inte sitter ngn tråd i den…det är bara ett utbytbart ’gnistgap’ sannolikt…som klarar av att brinna X antal ggr innan ’gnistgapet’ är för stort…eller ngt.

Jag gissar då att man har den här grejen kanske i sin mast seriekopplad med sin dipol. Slår ’åskan/blixten’ ner i närheten av det benet som är anslutet till koaxskärm och jord…tas det ’om hand’ via jordningen…men slår det ner i märheten av det andra benet…anslutet till insidan av dielektrumet, mittledaren på koaxen…som ju inte är jordad…då får sej grejorna inne i shacket en kyss…till att börja med.
Då kanske pluppen i blixtskyddet ger ett gnistgap där åskan heller hoppar över - o sen leds till jord - tänker jag.

Ngn som vet?

Hur länge ’håller’ en sån här? Är min grej…från loppislåda…att räkna med helt kass eller vad? Ngn som har såna här rent av?

Min är märkt ’300W’. Så om jag laddar på med säg 500W på ngn låg frekvens jag fått idiottuna antennen på lär det spraka rejält i den där med de hiskeliga spänningar som då blir..

Såndär grej verkar då mest vara för qrp stationer då.
Hur gör ni för att jorda ’signalbenet’ på era dipoler? En drossel i jord eller?

Gnistgap föresten …kanske inte rätt vokabulär för detta…men man tycker det lilla space dielektrumet i koaxen bildar borde vara ’gnistgap’ nog…eller kanske inte om det slår ner några hundra meter bort…men då kanske inte gnistskyddet heller gör ngn verkan?

Mkt frågor. Kanske fler som frågar sej ngt liknande? Kommentera gärna.