Flygfrekvenser

DH
Inlägg: 393
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Flygfrekvenser

Inlägg av DH »

https://scannersverige.se/frekvenser-flyg/
Lägger den här sålänge.
SM4FPD
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Flygfrekvenser

Inlägg av SM4FPD »

Kul med den här sajten.
Säkert många som sitter med fin mottagare som täcker allt, VHF UHF AM FM WFM etc.
Numera finns ju inte så mycket att lyssna på vad gäller blåljus, men det finns annat.
Ex amatörradio, 69 MHz, flygradio, Marin VHF, försvarets frekvenser, PMR, Jaktradio,
Massor av tips och kunskap på den här sajten.
Kul att kunna bidra med egna frekvenser i svarsrutan.
Så fram med den gamla skannern, IC-R7000, AR-2002, AR-300o och alla senare komunikationsmottagare, fast som bärbar.
Antenner, går att sätta upp även numera, som man gjorde förr, och Disch Cone antenner finns att köpa, eller bygga, Internt är full av byggbeskrivningar.
DX:a, på FM bandet, dvs 88 - 108 MHz, DX:a betyder att försöka lyssna på fjärran stationer, kanske på grannlandets rundradio.
Jag minns att AOR AR-2000 är lämpad, då den hade en MF på 5,5 MHz, som analog TV, vilket innebär att den är smalare än vanliga FM radio.
Antenner jo nog finns det krattor för 88 - 108 MHz.

Har du störningar från FM bandet? Medicinen då är ett Notchfilter, som dämpar 88 - 108 MHz, ofta rätt mycket. Finns på E-bay och Ali express.
Elelr så. bygger man själv.

Själv kör jag bredbandig mastoppssförstärkare, och nere ett HP 30 MHz, och ett notchfilter för 88 - 108, sen en ny bredbandsförstärkare och fördelare till 5 mottagare, allt 30 - 1000 MHz.

Vad finns i området 290 - 310 MHz ? Varför inte bandskanna och kolla.

SM4FPD
DH
Inlägg: 393
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Flygfrekvenser

Inlägg av DH »

Jag funderar över vilken blåljus som ändå finns kvar?
Skall(?) finnas viss flygburen fm trafik på S70 systemet…om det är polis eller kustbevakning eller annat vet jag inte.

Det jag med säkerhet ändå hör är räddningstjänstens ’rökdykarkanaler’ på iaf 445,000 MHz FM
Den är aktiv var gång fler röda bilar än en dundrar genom byn.

Nämnde det för pojkens f.d svärfar som är brandman 4mil i sydväst..
’-men nej…det där är ju bara små…typ som jaktradios med korta gummiantenner på som vi har för interntrafik inom gruppen vi kör med ute på trafikolyckor, gräsbränder och sånt…det kan inte ni(radioamatörer) lyssna på då räckvidden bara är ett par km’

-Tror han ja :D
’korta’ antenner…mjo…på 445MHz blir de ngt på 16cm som fullsize kvartsvåg.
En sån kan nå rätt långt ifall en amatörstation och de ibland rejäla antenner vi har att ta emot med används.
Jag skulle säga ett par mil bort har jag hört dem dirigera trafik häromåret när ett traktor ekipage rev ner en kontaktledning vid en plankorsning såpass långt bort.
Räddningstjänsten brukar mobiliseras mkt snabbare än polisen av ngn anledning och på såna uppdrag nöds de sköta trafiken själva innan polisen hinner fram.

På väg ut när de dundrar genom byn brukar de köra taktiksnack mellan bilarna. Beroende på samtalsämnen listar man snabbt ut om det är bränder eller trafikolyckor de åker på.
RAKEL nämns som ’RASSEL’ som ett ’omständigt’ kommunikationsmedel de helst undviker och inom den lokala gruppen används det aldrig.

Scanner kör jag annars periodvis. Mest beroende på att dess koax+antenn i regel nöds doneras till ngt viktigare…

Sportflygare sommartid är trevliga att lyssna på. Även de sitter med ’micken i knäet’ men de talar iaf svenska och inte rasande fort. De berättar ofta om vad de ser…köbildning på större vägar samt mkt väder o vindförhållanden.

’Krattor’ - Det vokabuläret (om Yagi’s)trodde vi nog inte vi skulle höra från ditt håll, hihi.
Sån 3-ele för skvalradio hade jag på 90-talet pekandes åt Göteborg 7 mil bort.
Det fanns en kanal ’City Rock ’ på 98,3MHz jag ville åt.
Det funka alldeles utmärkt.

Grimetons gamla tv1 sändare sände vertikalt på typ 6m’s bandet på…tror 54MHz.
Vertikalt p.g.a att inte inteferera med en dansk station på liknande frekvens.
Såna antenner vertikalt monterade sitter fortfarande kvar på sina ställen. De flesta där bara bommen och kopplingsdosan finns kvar eller möjligen drivelementet…den vikta dipolen intakt.
En sån fast inkl reflektor har jag kommit över jag först tänkte göra om till 69MHz men vi får se..
Den blir nog kopplad till ngn scanner till slut.

Till scanner annars tycker jag att 2m’s Yagis funkar utmärkt till både låga och höga vhf som ngn slags ’rundstrålande’ pjäs.
3 dubbel frekvens med.

Jag har inte ägt ngn av de uppräknade scannrarna utan amatörhäckarna får duga.
Jag gillar främst att ratta fram kanalerna själv anyway. Specielt på min Icom IC-705 med 1MHz brett spektrum o snabbt vattenfall man kan se och gå qsy till en där sändningen tillfälligt upphört.
Den har dock begränsat med frekvensområden så en vanlig annan renodlad scanner är såklart bra att ha också. Särskillt om man vill svepsöka över ett udda frekvensområde.
Till det har jag en Uniden UBC 9000xlt som gör jobbet hyggligt. Den kanske man skulle recensera en dag? Scanners ser man inte mkt skrivet om numera. Får se om man kanske skulle lista ett antal scanners man ägt - och saknar.
Hjälper väl alltid ngn att välja rätt.
SM4FPD
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Flygfrekvenser

Inlägg av SM4FPD »

En frekvens som jag brukar passa , med amatörstationen, IC-E2820, är ISS på 145,800 MHz FM (16k0F3)
Det är inte så mycket trafik men lite spännande när dom är igång.

SM4FPD
SM4FPD
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Flygfrekvenser

Inlägg av SM4FPD »

Kratta, ja men begreppet kratta för riktantenn kom nog före den tid då radioamatörer började härma 27 MHz folket.
Idag kommer flera sätt att uttrycka sig på amatörbanden, från 27 MHz
Kratta kunde även en TV-antenn kallas, redan tidigt 60 tal...

Men visst bör vi vara formella och kalla den för YAGI.

Vad gäller "hemliga frekvenser" så försökte jag skanna över frekvensområdet för pejling av djur.
151,520 - 152,3 MHz med 100 Hz steg och CW .
Dock de små sändarna är svaga, och sänder bara korta CW-pulser så det är svårt att hitta.
Sen kanske ingen radiomärkt Varg finns i grannskapet.
Dvs detta är en utmaning för radiolyssnare.

Mer exakt frekvensområde för djuppejlar finns här: https://www.pts.se/globalassets/startpa ... 2019-1.pdf


SM4FPD
DH
Inlägg: 393
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Flygfrekvenser

Inlägg av DH »

SM4FPD skrev: 20 apr 2024, 08:17 En frekvens som jag brukar passa , med amatörstationen, IC-E2820, är ISS på 145,800 MHz FM (16k0F3)
Det är inte så mycket trafik men lite spännande när dom är igång.

SM4FPD
Precis. Extremt dött på den frekvensen.
Inte hört ngt där på kanske 5 år eller så. Den enda gången vart med IC-245’an jag hade i sovrummet och…hmm…då körde jag 1/4 på vindskivan.
Iaf, det gick ju in på ’mätarn i bott’ ner till en S7 när de gav upp efter ngn halvtimme.
Operatören där uppe nämnde det han såg, dvs ett blått klot på en annars kolsvart bakrund.
En annan sak vart när han berätta om passager över jordytan där det råder natt.
Ifall man far över Afrika är det i stort sett helt svart o mörkt.
Även om man inte kikar ut genom fönstret utan grejar med ngt annat o har fönstret i ögonvrån o det plötsligt lyser upp ett starkt sken utanför…då är det västeuropa vi far över..
Tänkvärt.

Nåja sen dess lägger jag alltid in 145.800 likväl som 156.000, 156.800, 445.000 osv på alla scanners men hör aldrig ngt på 145.800.

Utmaning tycker jag även väderballonger är att lyssna på. De är i luften i stort sett dagligen. Jag glömmer av mellan varven de exakta frekvenserna…om det är 403,5MHz eller kanske 405,3?? De som sänds upp här i väst.
Lite lustigt ljud de ger ifrån sej ’chirp chirp chirp’ man känner igen direkt iaf. Ibland har man haft dem uppe på S 9 o man tänker sej att ’nu slår den nog fasen ner här utanför…’ sticker ut huvet men ser ingen.
Vore roligt att få komma över en man pejlat själv. En trofé på riktigt vore det.
En kompis har en han hitta i skogen. Små lustiga instrument gjorda i enkel mekanik av tunna bockade plåtbitar och ’ståltråd’.
SM4FPD
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Flygfrekvenser

Inlägg av SM4FPD »

Så låg aktivitet är det inte på 145,800 MHz, minst en gång i veckan hörs dom allt. Ofta under en längre tid, kanske 20 - 30 m.
Så stendött är det inte.

Jag hade faktiskt ett par ballongsändare, länge sen jag såg dem i skrothögarna nu, kanske de är borta.
En frisvängade osc med en transistor.
Någon form av barometerdosa, tempsensor, och en antenn av aluminiumfolie.
Allt i en frigolitlåda.

Men numera är de nog lite mer masspoducerade CPU för telemetrin kanske.

SM4FPD
//JAL
Inlägg: 360
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Flygfrekvenser

Inlägg av //JAL »

Det är nog ganska många företag som har pmr då dom är billiga.
Själv lastar jag på ett företag där dom hörde älgjägare och jag kollade och givetvis var det pmr 446 med pilotton.
Absolut att jag kunde prata med dom på min baofeng ;)

Vad rör åkeriradio så är det många som använder detta och däromkring ligger tex skogsradion med repeater system samt större sågverk och pappersbruk.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 393
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Flygfrekvenser

Inlägg av DH »

Lyssna på företag är mest för pensionister då aktivitet där mest är när jag e på jobbet ändå.
När man e hemma från jobbet med feber eller ngt…de e då möjligen man hör ngt.
Enbart då jag hör ngt på åkerikanalerna, aldrig annars.
Jag har en gammel…vaf’ heter den… finns som HyGain, Concorde, Kraco m.fl.
Iaf en 20 kanals äldre binär programerbar scanner som ser ut lite som en kristallhäck om man tittar snabbt.
Med en radda kulörta små LED’s o ’rinnande ljus’ jag har enbart till åkerikörat kring 85MHz.
Där snackas friskt dagtid. Betongfabriken ett par mil söderut med dess sandbilar samt även ett grustag nära mitt jobb i annan riktning är snacksaliga.

PMR446 förekommer mkt på sågverken i form av headset/hörselkåpor men räckvidden är knapp. Jag nöds rikta en Yagi noga om det skall gå att få in här hemma.
—-
Idag fick jag trevlig bekantskap med denna:
IMG_6211.jpeg
Den har inte heller ett skit med flygfrekvenser o göra men jag lånar tråden med o skriva ett par rader om den.

En av gubbarna på bögd’a har denna som backup radio. Det låter sej göras då det körs AM runt där jag bor.
Den ville dock lägga av när den blir varm. Ok, av med locket o kolla nätagget , 14.0 Volt. Drog ner det till 13.0 Volt samt vred ner effekten i slutsteget en smula till 2,5W ist för de 3,5W den hade förut.
Skall testa den några dgr o se om den säkert klarar sej nu.
Fick kört kompisen till han som äger radion o han sa det lät bra 2mil bort.
Han hade besök av min vapendragare som på väg hem därifrån bytte några ord från bilen på 27MHz as well.
Funka fint det med.
Plötsligt kom det in en brejker o körde ssb :o
Ja ba: -slå över till AM. Vi ligger på AM och kan ej läsa dej även om Du tycker du läser oss bra.
Det sjönk inte in…vederbörande fortsatte på ssb o man hörde bara ngt bubblande läte på rätt stark signal typ S8-S9.
Till slut fatta han galoppen o kom över på AM: -vafan, kör ni AM verkligen?? ’
Mjo…här i bögd’a gör dom ju det såatte…
Fick mej ett snack med denne med som kom söderifrån förbi mitt o norrut på riksvägen. Det vart inte många minuter han vart körbar men kul sålänge det varade.
2 mil norrut börja han klaga på att jag va svag…jo..2,5W är inte så mkt att komma med..

Stationen vart W40 för er som är bekant med denne exil-dalmas.
Skriv svar