Hygain 2795 DX

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 227
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Hygain 2795 DX

Inlägg av Janne »

Ny i kartong aldrig uppackad.

Vad tror ni den betingar för värde?
20240406_115634.jpg
Standby pee ståre på låddan, jag förmodar att det betydet att det är inb rogerbeep.

20240406_115709.jpg
Bilagor
20240406_115734.jpg
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 393
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Hygain 2795 DX

Inlägg av DH »

2000kr
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 227
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Hygain 2795 DX

Inlägg av Janne »

Detta är den senare varianten så den har 4st stift till micken ist för den tidiga med 5, samt att den har uttag för frekvensräknare, det är tydliga tecken på att det är en late model.

Det betyder också att denna bara går UPP till 27.855 och inte upp till 28.305 som den tidiga gör.

Däremot går den senare FRÅN 26.515MHz medans den tidiga 26.965MHz.

När jag skriver tidiga och sena så avses 2795DX, inte den modell före ändå som bara hette 2795. Sedan finns även en ytterligare variant bland dessa syskon som heter 8795DX.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 393
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Hygain 2795 DX

Inlägg av DH »

Ja det är många varianter. Då när det begav sej hörde jag aldrig talas om några 120 kanalare.
De e först sista 20 åren de verkar vart föremål för beg handel.
Sm0ofv som står för angenäma Rig.pix hade svårt att ange 80 kanals AFS men där jag hade att komma med.
Sån 80 kanalare hade jag en gång o den hette 2785.
Den hade även 9W FM original vilket även förekom på 120 kanals.

Iaf helt fel säsong o sälja elektronik såhär års.
Alla vill ha pengar till sommaraktiviteter ist.
Håller du på den tills september så gissar jag du får kanske en tusenlapp till.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Hygain 2795 DX

Inlägg av sm6pop »

Jag håller med DH om priset och att den inte går så högt som de värsta i frekvens spelar ingen roll.
De stationerna var från början inte byggda för att gå över kanal 40.
Man satt in ett extra kort i dem med fler kristaller för att höja frekvensen och då resten av stationen inte är byggd för att vara "bredbandig" blev resultatet en kraftigt försämrad prestanda när man kommer upp en bra bit i frekvens.
Helt otroligt att hitta en oanvänd i kartong, det skulle inte förvåna mig om den blir ännu dyrare om man hittar rätt köpare.
Starta den och kolla att den fungerar som den skall, trots att den är oanvänd så kan elektrolyter och annat tagit stryk av tidens tand.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 227
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Hygain 2795 DX

Inlägg av Janne »

Ja, nä dom brukar inte lämna många Watt på de lägsta resp högsta kanalerna.

Oscillatorn får jobba.

Den kanske får stanna kvar.

Mina minnen till Hygainfemmor är då en granne hade en i början på 90 talet som var påskruvad ordentligt så den gav bärvåg på SSB, som Am typ.
Behövdes nog justeras lite, Bias bla.

Hajenfemma, som dom brukade säga.

En annan kompis hade en 120 kanalare, på ett nattduksbord vid sin säng, jag minns så väl när han berättade -"Jag körde en Scotte igårkväll på kanal 52."

Jag som inte hade de kanalerna, hade inte ens något att köra SSB med.

Sådant minns jag tillbaks till när jag kommer i kontakt med de här apparaterna.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 393
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Hygain 2795 DX

Inlägg av DH »

Janne skrev: 07 apr 2024, 16:39
Mina minnen till Hygainfemmor är då en granne hade en i början på 90 talet som var påskruvad ordentligt så den gav bärvåg på SSB, som Am typ.
Behövdes nog justeras lite, Bias bla.

Hajenfemma, som dom brukade säga.

En annan kompis hade en 120 kanalare, på ett nattduksbord vid sin säng, jag minns så väl när han berättade -"Jag körde en Scotte igårkväll på kanal 52."

Jag som inte hade de kanalerna, hade inte ens något att köra SSB med.

Sådant minns jag tillbaks till när jag kommer i kontakt med de här apparaterna.
Ja när man…erhumm..NÅGON ANNAN :whistle: hade skruvat i den på ett gehör kunde den få dåligt am-undertryck efteråt med lite bärvåg på ssb..

De 3 kristallerna på det lilla extrakortet ligger på runt 20MHz. En av dem kunde man rycka ur o stoppa i ngn annan på ngn halv MHz åt ngt håll för att t.ex komma upp på ssb delen på 28MHz.
Det har ju hänt…

Nattduksbordet…just…där hade jag min 2785’a. Minns jag tyckte jag va frän då med en så otroligt tuff radio.
40 kanals vred till att börja med.
Minns då på 80 talet så vart vi rätt många i kompisgänget med komradio. När fredagen kom o man skulle till Varberg.. - alla åkte dit neråt kusten på helgerna för att partaja, supa o träffa galanta damer…

Ni har säkert ngn sådan ort ni åker till också där ’allt av värde händer’.
Varberg är en pitoresk småstad på västkusten tydligt präglad av tider under danskt styre.
Alltid bättre väder där också jämfört med några mil in i landet.
Vågar man kalla den västkustens pärla? Jämför jag Halmstad, Falkenberg och Kungsbacka nu så absolut !

Iaf innan vi åkte lade vi upp planerna över komradion. Vem som skulle köra o vilken bil vi skulle ta osv.
Ibland hade vi tur o fick åka amerikanare.
Minns man hade ’solen i ögonen’ när vi åkte till Varberg…o hade den i ögonen när vi åkte hem också ^^
Trots att vi umgåtts hela natten med stenhård musik i öronen…spytt i ngn stackares brevlåda…så skulle ändå radion på direkt när man kom hem.
Ytterligare ngn timmes eftersnack avhandlades på den kl 05 på lördag morgon.
När man sen sa: -nä nu räcker det…jag stänger av nu..ajö ’…så låg man fortfarande ubåt* liksom under ytan o lyssna på alla andra ytterligare ngn timme.
Det där händer ju inte numer - på ngt band tyvärr.

*Ubåt = Kommer sej av vid tiden påstådd utländsk ubåtsaktivitet i de svenska vattnen som sades ligga ’under ytan och lyssna’
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 227
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Hygain 2795 DX

Inlägg av Janne »

Nu ligger den uppe på Tradden iaf.

Edit: SÅLD på Köp nu, för 2200Kr.

Jag är nöjd.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Skriv svar