Swr-mätare

Kalle
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 aug 2023, 23:31

Swr-mätare

Inlägg av Kalle »

Jag mätte swr på cb-antennen häromdagen, och jag provade samtliga tre mätare jag har (dock ej mätaren i kracobasen etc.). Att noggrannheten på enklare mätare kan variera var jag beredd på, men att frekvensen för lägsta swr var olika gav mig huvudbry!
Nanovna gav lägsta swr på i stort sett 27 MHz blankt, Saga Mod. 175 visade lägst runt 27,3 MHz, och Lodestar Swr-1 (som "Dansken" på Commander beskrev som en noggrann mätare när jag köpte den på 90-talet) visade lägst runt 27,5 MHz.
Undrar varför det blir så? Frekvensen vid vilken antennen reflekterar tillbaka minst effekt borde ju inte ändras nämnvärt för att jag byter mätare tänker jag. Några tankar någon?
SM4FPD
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Swr-mätare

Inlägg av SM4FPD »

Det är ju det som gör toleransen.
Mätaren är tänkt att arbeta i ett system med 50 Ohms impedans.
Så om du provar de olika mätarna mot en konstlast, med bra egenskaper, så bör dom visa mer rätt.
En antenn som ger SWR är inte på 50 Ohm, .
Det är ju det mätaren mäter, enkelt uttryckt.
Så har du en mätare som har en tolerans så den mäter vid 60 Ohm och en som råkade hamna på 40 Ohm så klart att dom visar olika, och antennen som ju har swr har olika imp vid olika frekvenser.

Till detta kan vi lägga att om du har gjort som många gör, satt ffelra mätare i serie, med varsin sladd, då sitter de ju på olika ställen utmed kabeln.
Den i sändaren på ett ställe som är det bästa stället, en 50 cm ut och nästa på 1 m etc.
Vid SWR som antennen ju har, så kommer kabeln att transformera och varje punkt på kabeln har olika värden på anpassningen.

Enda sättet om du vill veta med om dina instrument är att använda en 50 Ohms konstlast som är en perfekt HF-last.

Då får du reda på mätarnas egenskaper.

SM4FPD
DH
Inlägg: 393
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Swr-mätare

Inlägg av DH »

Du kan testa om resp mätare visar ngt sånär rimliga värden.
Kolla med 1 mätare åt gången. Välj en frekvens med ganska mkt swr, kanske exakt 2.0.
Koppla nu ur instrumentet och shifta koaxarna där bak. Gör ny mätning igen. Knappen Fwd / Ref får såklart omvänd funktion.
Visar nu inte instrumentet exakt 2.0 nu också…så kan du lägga det åt sidan.
Testa likadant med alla tre….om nu inte ngt av dem är korsvisande…för då går det inte.

De instrument som verkar ok kollar du igen inkopplade en o en och de bör då visa mer lika än när alla är inkopplade på rad som SM4FPD va inne på.
Kalle
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 aug 2023, 23:31

Re: Swr-mätare

Inlägg av Kalle »

Tack för svar FPD och DH! Jag har bara haft dem anslutna en i taget. Lodestar visar svf 1:1,1 med konstlast och Mod. 175 visar 1:1,2. Nanovna låg på laddning, men den kalibreras ju med sin 50 Ω SMA-plugg.
När jag testade att skifta riktning genom mätarna så visade Lodestar mycket lika oavsett, det skiljde möjligen en nålsbredd vid fullt mätarutslag. Detta både med konstlast och med antenn vid frekvens där den hade svf 1:2.
Mod. 175 däremot visade olika svf beroende på riktning, och fullt utslag fick ställas in igen när man bytte håll. Den har väl inte särskilt väl matchade dioder kanske. Den förefaller annars mer välbyggd och är tillverkad i Japan medan Lodestar är märkt med Taiwan.
Jag fortsätter förhoppningsvis att laborera med detta imorgon. :)
SM4FPD
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Swr-mätare

Inlägg av SM4FPD »

Man skulle kunna säga att en SWR mätare visar rätt endast vid ett tillfälle, och det är när SWR är 1:1.
Då skall den med konstlast visa 1:1 om inte, visar den fel, eller fungerar vid fel impedans.
Hur den sen visar vid högre SWR är egentligen oviktigt, men kan variera med dess tolerans.

SM4FPD
Kalle
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 aug 2023, 23:31

Re: Swr-mätare

Inlägg av Kalle »

Jag testade idag att köra nanovna:n mot konstlasten och stoppa in swr-mätarna emellan, en i taget. Det var intressant.

Första bilden är det bara två korta skarvkablar (av enklare kvalitet) med en uhf-skarv emellan kopplade till konstlasten. Kullarna härrör av allt att döma från kablaget.
20240402_172210.jpg

Sedan kopplade jag in Lodestar istället för skarven.
Ingen dramatik när det gäller swr inom kortvågen, och impedansen på 51Ω är ju inget bekymmer.
20240402_172818.jpg
Bytte sedan till Mod. 175 och då händer det något med både swr och impedans. Den har också kraftigt tilltagande swr vid ökad frekvens. Men med 63Ω vid aktuell frekvens så blir det ju ett inbyggt felvärde, och det som FPD skrev igår åskådliggörs.
20240402_172556.jpg
Skriv svar