Packet, gamla datorer...

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 226
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Packet, gamla datorer...

Inlägg av Janne »

Splittad tråd då inläggen drog iväg från Topic.
Originaltråd: viewtopic.php?p=2296&hilit=annonser+p%C ... 4tet#p2296

//Admin


Intressant läsning.

Jag vet inte om jag kan tillföra så värst mycket i ämnet men jag kan ändå inte låta bli.

Packet... precis som du beskrev det, jag hade kommit över en 386a tror den var på 16MHz med ett 8 bitars ljudkort och en skärm med gråskala, begagnat, det var allt jag hade råd med.

Hårddisken var på 40MB.

Minnet var väl bara nån MB det å.

Baycom modem och en handjagare (Icom IC2RE) som jag körde som bas när jag var inomhus.

Jag minns att vi satt och grejade länge innan vi fattade hur vi skulle få till det jag och kompisen, med modulationen från modemet och ptt.

Ptt funkade men sen då?
Lösningen var att låta modulationen gå via ett gemensamt stift som ptt fast med en kondensator i serie, om jag inte minns helt fel.. något sådant, minns inte exakt.
IC2RE 2M med inbyggd scannermottagare 25-950 MHz
IC2RE 2M med inbyggd scannermottagare 25-950 MHz


När jag fick kläm på att jag kunde koppla upp mig mot radioklubben SK3PH i Delsbo för att kunna ladda ner (nåja) midifiler via deras dator så satt jag långt in på nätterna.. med DOS-kommandon, segt något så förbannat, något internet hade jag ännu inte.

Det tog en eeeeeeeEEeeeeviiiiighet, att få ner en låt som blippade som någon synth för 199kr från World import, men roligt och lite spännande.

Det är nostalgi det här... verkligen, jag känner det när jag tänker tillbaks.

Radion hade jag mycket roligt med, många timmars lyssnande på polis och mobiltelefoner som var analoga på den tiden.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Packet, gamla datorer...

Inlägg av DH »

Veterandatorer… för mej är det IBM kompatibla 286/386/486 osv.
Äldre Amiga och Commodore o va de heter är före min tid o därför helt ointressanta.

För den som finner IBM kompatibelt som rena sömnpillret kan sluta läsa här…för nu följer extremnördig text om 286/386/486 & kanske Pentium rent av.

Min packetdator, 80286 vart bland de sista som fanns.
Hela 12MHz klockhastighet när de flesta andra 286’or låg på 8 eller i bästa fall 10MHz.

Medelst knapptryck i startsessionen kunde man tillfälligt sänka hastigheten till tror det vart 8MHz ifall man körde program som hade svårt för högre hastighet.
När man labba med det där och glömde av…att den surra på i 8MHz o ngn fredagskväll ngn månad efteråt kom på det…’aj fan…jag kan ju dra på till 12MHz igen’, då vart det som en ny dator med ’jävlar vilken fart det blev på den Q S L , haha…najs’
Specen i övrigt vart 20mb hdd, hela 2048kb RAM vilket va mkt på en 286’a men det vart väl för att den skulle orka med 16 färger.
Ingen mus o inget ljudkort.
Det satt ett litet piezo element eller om de bara vart en högtalare..direkt på kretskortet som medgav visst blippande o bloppande i vissa situationer.
Givetvis löddes det på kablar där….(ohh vilka minnen som ploppar upp nu..) till ett 3,5mm uttag som borrades i en av slot-plåtarna där bak så man kunde ansluta yttre högtalare. Jag hade uppfunnit ’ljudkort’ o ’fan va najs’.
I Packetprogrammet kunde man skriva med röd text ist för bara i svart…som på en gammal skrivmaskin.
När man valde ett rött G av ngn anledning…så skrällde det till i ’högtalaren’ hos en själv som såväl hos motstationen.
När vi skulle anropa varandra i realtid, lade vi alltid till några röda G’n i msg’t för att påkalla uppmärksamhet hos den andre.
Min packetkompis hade identisk dator som jag…vi kommit över billigt (500kr) 1996 tror ja de va..
Det vart kul o ’tweeka’ våra identiska datorer med kul….tyckte man då…mods.
HDD LED’s i fronten fick såklart avvikande färg osv.

Programmen vi körde vart BayCom för PackerRadio, det vart…o de va mkt fränt… ITRACK satellitspårningsprogram. En färgglad världskarta med olika satelliter att välja på i en list i kanten.
Man fick klockslag då de skulle va ovanför horisonten o körbara.
Man kunde dubbelkolla att det säkert stämde då även solen o månen vart iskrivna som ’satelliter’.
De satt vi mkt o lekte med.
Som ’motorburen ungdom’ som vi vart då…vart vi tämligen ensamma i grabbgänget om att ’hålla på med dator’ vid den här tiden.
Andra program jag minns vart ’Tangentbordsträning’ och ’YagiMax’.
Sistnämnde vart kul med. Den vart skriven av en lokal amatör… Morgan sm6tky.
Man lade in önskad frekvens o antal element o tryckte på ’calcylate’ och efter några sekunder…eller ngn halv minut snarare…ritades förväntad strålningsloob o de olika måtten fram på skärmen. Otroligt fränt.

Snart hade kompisen kommit över en mkt värre dator. En 80386’a med 25MHz.
Grrr…o hela 4mb RAM hade svinet också.

Från lokala radioklubben fick jag tiggt mej till en 386’a jag också på 20MHz men MED MATTEPROCESSOR haha…vilket i princip förvandlade den till en 486’a.
4mb RAM även i den men där jag på återvinningstationen…på måfå..ryckte ur ett antal minnen ur en skrotdator när ingen såg…
Stoppa i dem när jag kom hem o Voila’…8mb hade jag sen . Hehe.

Som skärmar hade vi fortfarande våra 14 tums färgskärmar. En annan kollega, Sven, han hade 15 tums till sin Pentium vi va avundsjuka på…’tänk…en 15 tummare…o med massa balla inställningar på…’
Sven tyckte hans Pentium 133 vart ’för fin’ för packet och lät bli det först.

Med 386’or kom också Windows. Win3.11 körde vi. Ett nytt Windowsbaserat packetprogram installerades ’WinPack’ men det va inte lika fränt estetiskt med svart bakrund o kulörta tecken utan såg mer stramt ut…ungefär som att skriva i Word med blå o vit bakrund…blää.
Tyvärr dog packet med Window’s.
Vi avinstallerade Window’s 3.11 o körde DOS igen med BayCom programmet som nu gick i racerfart verkligen men ett kort tag bara…det blev ngn potentialskillnad i kompisens datagrejor som elda upp hanses modem.
Ett nytt införskaffades men det brann upp det med.

Strax efter det kom vi över 486’or på varsitt håll med fräsiga Win95 i o då vart inte mesiga Packet kul längre när man kunde köra spel o grejer på 486’orna.

Våra 486’or hade i princip samma spec. Min vart 486 33MHz med 8mb RAM.
Kompisen hade en likadan fast en DX II 66(MHz).
Jag kom över en DX II 66 cpu av en kollega som passade min elektroniskt men inte mekaniskt då det inte fick plats ngn rejäl kylfläns på den som den ville ha. Nätagget vart i vägen.
Jag löste det med att kapa ner kylflänsen o ge den en fläkt som limmades dit med superlim. Ett välriktat hammarslag på nätaggets plåtlåda o DX2 processorn gick fan i mej o få dit utan större åverkan.
Med 486 kom även det sjukt häftiga med en CD spelare. Fy fan…cd hade vi knappt i bilarna ens.
Ngt halvår gick o man kom över en lite bättre 486’a med DX2 66 från början. Lite rymligare låda för frikostigare mods. Ungefär samma storlek som kompisens datalåda han hade på sin. Han hade nu 66MHz o hela 40mb RAM och ngt på 640mb hdd samt 1mb grafikkort som medgav 256 färger.
Min nya 486’a hade hela 2mb grafikminne vilket medgav 16 miljoner färger med nästan fotorealistisk grafik plötsligt. RAM minnet fick jag till hela 48mb o en hdd på 1,2gb. Originala CD spelare på 8x byttes ut mot en hypermodern på 36x.

Snart kom jag över 2 riktigt balla cpu’er till dem. 1st DX 4 100MHz och en ’Overdrive 83MHz’.
DX 4 processorn fick kollegan ta…han som fick skämmas för sitt klena grafikkort…kunde gott få va lite häftigare än min som nu blev 83MHz för att våra datorer skulle bli mer likvärdiga.

Nu kunde vi köra program o spel som krävde Pentium 90 men med lite RAM.
Med nya Explorer versionen 4.1 i så såg Win95 ut som Win98 till utséendet och våra 486’or stod nu på topp kände vi…o de hade knappt kostat ngt heller.

Nu hade vi hunnit fram i tiden till ca 1999. Nu vart det nog fan dax för internet faktiskt…o våra moddade 486’or är hopplöst slöa plötsligt.
Kompisen slog till på en vetifan men beg 300MHz nånting o jag på en flång ny P III 533MHz med värsta sortens grafikkort o ljudkort o 18 tusen kosta kalaset.
Kompisen kom efter ett halvår fram till samma slutsats o bytte upp sej till P III 733MHz men vid det laget hade jag redan beställt nytt moderkort o ny 1000MHz CPU som klockades o kördes i 1,1GHz.

Sådär höll det på…vi trigga varandra med värre o värre grejor men vi blev aldrig riktigt nöjda.
Personligen gick jag i ’väggen’ datormässigt med…vafan hade jag då..Core 2 duo nånting o 3,3GHz.
Det är den sista datorn jag haft…och har idag slutat med dator helt. Proggar aldrig ngn radio. Bygger inget, moddar inget…,spelar inget utan all internet sker medelst en padda bara.

När man ser tillbaka är det antingen 286’orna eller 486’orna som vart roligast. Nog för att inga pengar va inblandade alls de åren.
Skriv svar