Variant med 8+8+1 pinnar.
8st diagonala, 8st horisontala och en vertikal.
Sistnämnde är en kortad kvartsvågsradiator för 50MHz.
Gängar man loss sistnämnde så börjar antennen komma vid 100MHz och högre band.
6m’s, dvs 50MHz kör jag aldrig. Knappt lönt att lyssna där med enkel pinne heller.
Jag gänga loss det sprötet och satte dit en 90cm’s mobilpiska för 27MHz ist.
Då försvann såklart 50MHz och 27-28MHz kom istället. Tyckte inte jag fick ngn bra swr dipp

Gänga då loss en av de diagonala pinnarna o satte dit typ liknande 27MHz piska där också.
Det gjorde gott. Mkt mer liv i både högtalare och i spectrumet.
Enbart maströret som motvikt funkade det också rent swr mässigt men riktigt spröt snett nedåt gjorde gott.
Såpass förkortad som blott 90cm gör såklart skapelsen smalbandig @ tx men på rx funkar nu Disconen som att den tar emot lite från ca 14MHz och högre band.
Sån antenn skulle funka till den utan antennläge i ngn lght men med balkong. Får en Discone som min plats så kan man sända på t.ex 27MHz eller 50MHz samt 2/70 då.
Roa mej med att byta ut radiatorn i toppen mot en bilpiska på 185cm till 80m’s. En bild till på fästet: Här gör såklart de diagonala pinnarna ingen som helst nytta.
Det är det som maströret kopplar till marken samt främst koaxen som sådan som agerar motvikt.
Trots det blir analyzern nöjd:
Som sagt, koaxen som sådan lär stråla mkt mer än själva toppsprötet gör där ute så man riskerar bli självlysande vid tx ^^
Mest laboration för skoj skull för o se om det fungerade…o det gjorde det.
Jag skicka ut en mobil station på bögda’ medelst gammel volvo o många antenner så vi fick provat speleverket.
Jo, lite strålar faktiskt ut ändå…jag är hörbar med 50W på 80m med Discone antennen till en mobilstation 2 mil bort iaf.
Jag låter den vara såhär ett par dgr o slänger dit 27 piskan i topp sen.