Vart är alla Pr-knuttar?

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 226
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Vart är alla Pr-knuttar?

Inlägg av Janne »

Jag har under alla mina år som aktiv inom radion stött på och läst om i forum, grupper och hört på radion, operatörer som lovat och bedyrat gång efter gång att dom minsann aldrig tänker överge 27MHz-bandet.

Detta ofta då andra frekvenser kommit på tal, ja oftast amatörbanden då, och tankar om att kanske läsa till cert.

27MHz Forever, är det ett uttryck som florerat runt här å var, känns det igen?
Men så kommer det några fria kanaler på några andra band och TJOFF! så äré dom som gäller.

Hur kommer det sig?

Och varje gång man träffar någon så frågas det - Kör du 69MHz?
- Nej det gör jag inte, jag kör 27, men alla som brukade finnas där verkar ha försvunnit.

Nu finns det med all säkerhet några som gärna vill säga att där de bor så "finns det minsann flera tusen aktiva och 27 bandet fullkomligt kokar av lokala stationer," DET MÅ SÅ VARA, men så är det inte här dvs i en radie av ca 32 mil.

Under åtskilliga kvällar och då främst helgkvällar har jag ropat och lyssnat, men inte ens de runt Gävle som man brukat höra finns kvar, däremot berättade en amatör jag träffade i helgen att han hör några kända operatörer från den klicken på 69....
märkligt det här.

På tiden då vi med T-cert inte fick köra kortvåg om man inte hade avlagt godkänt prov för telegrafin, så hörde jag några säga - "Nä vadå? Vad skall jag med kortvåg till? Jag kan nå hela världen på 2 meter via satellit om det är så."

Men dessa tycker tydligen att det var tråkigt att köra hela världen via satellit för så fort reglerna ändrades och cw kravet slopades så dök dom upp på Hf-banden, tänk va ;).

Det kan jag ändå förstå, man ville egentligen ha tillgång till kortvågen hela tiden men fixade inte telegrafin av olika anledningar, och stoltheten gjorde sig uttryck som ovan beskriver, är det detsamma med 69Mc vs 27 tro?


Ingen är skydlig mig att hålla sig till vad dom "lovar", folk håller väl till på vilka band dom behagar men jag tycker det är intressant med hyckleriet i det hela.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Vart är alla Pr-knuttar?

Inlägg av DH »

Skriva MHz som MhZ på fler ställen än bara ett tyder på jäkelskap….grr
Japp, jag gick ju på det så ngn nytta gjorde det kanske..
Jag tror alla pr-knuttar är i sm6 och sm4 land. Sm7’or hörs här emellanåt också.
Sen kan man anta att det är som på alla andra band, att det är dött tills man öppnar brödintaget och ropar, då kommer dom minsann fram. Det hade du iofs gjort..

Kasta på magnetfotsantenn på bilen för säg 2m’s eller ngt inför en längre strapats i sverige är ju helt värdelöst för analogkramare som jag iaf. Antingen är det stendött där jag ropar eller också är det bara ngt digitalt shit man hör o då tappar jag intresset.
Iaf här i väst tenderar snacket på banden handla mest om programmering och data. De jag hör verkar vara mer dataamatörer än radioamatörer.
Drar jag ngn intressant teori om våra antenner så möts jag av ointresse…såvida inte det är ngn köpevariant vill säga.
Nu vart det iofs 27MHz du mena o där slipper man höra ngt om programmering iaf och här i väst råder det ingen brist på stationer vad jag kan se.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 226
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Vart är alla Pr-knuttar?

Inlägg av Janne »

*Editerade inlägget nu.

Jag vet inte varför jag skrev MhZ istället för MHz, det var inte med flit, jag börjar sakta bli lite till åren och märker att jag gör lite missar och klumpigheter här å där, saker som jag alltid varit noga med förut.

Att stava fel när man nämner frekvens eller att missa att ge någon en signalrapport är det mest otänkbara i vår hobby, något många tycker att man borde dömas till döden för.

En S-meter är viktigare än självaste antennen.

Det tyckte jag nog också, de första halvåret som pr-kille, men har insett att annat är viktigare.

Håller med för övrigt om 2m mobilt, analogt.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Vart är alla Pr-knuttar?

Inlägg av DH »

Vad är viktigare än en S meter? Att man hörs?

Det där hör jag ganska ofta, dvs att det är att hörbarheten är det viktigaste. Det kan man såklart tycka. I en telefonförbindelse skulle jag nog hålla med rentav.
Utan S meter skulle jag nog haft ngn annan hobby förmodligen. Signaljakt ifråga om styrka mäter jag kanska dåligt med öronen.
Olika antenners egenskaper kan man delvis mäta på olika sorters brus där sändningen inte innehåller ngn annan matnyttig information alls än just själva signalstyrkan.
-är det så kul då?

Det kan man absolut fråga sej men jo, ja jag tycker det. Även om man hörs bra på låg effekt vill jag ibland ändå vresa på en högre - o det har inte ett smack med hörbarheten att göra utan kanske att kolla så egna utrustningen håller måttet. Även omvänt…om jag hörs bra vid 100W vill jag alltid testa om jag gör det vid 10W också….och vid 1W….’-nu kör jag 100 milli, hörs jag nu med?’

Vi är olika och jag själv avviker nog mest från er övriga skulle jag tro. CW kan jag förstå tjusningen i även om jag själv inte praktiserar det. Digitalköra också sålänge det handlar om radio. När det svänger över att mest handla om data tappas intresset. Ändlösa ringar där det viktigaste är att hålla ordningsdiciplin än att bara bryta in närhelst man kommer på ngt lockar inte heller.

Min Autistiska skalle hittar och anmärker på betydelselösa detaljer som ingen annan tänker på eller tycker är ett skit viktig. MHz , mhz, mhZ , mHz spelar på ett forum ingen som helst roll….lika lite som ett absolut S meter utslag gör det i fråga om hörbarhet.
Trots det ser jag det och retar mej mkt mer på det än särskrivningar, att posta i fel kategorier etc.

I verkliga livet också. Ser jag att balunen på den nyuppsatta antennen lutar omotiverat är sinnet inte lungt innan jag klättrat upp och tagit reda på varför eller helst åtgärdat det.
Min gamla vindpinade sneda 27halva som sitter högt på ett ställe där man absolut kan ifrågasätta dess verkningsgrad pga det har jag däremot inga svårigheter med. ’-det är sådär gamla trotjänare ser ut efter många år’
Skriv svar