XYL

//JAL
Inlägg: 360
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

XYL

Inlägg av //JAL »

Jag behöver goda råd om hur man får en XYL intresserad av radio !

Eller kommer det med tiden ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: XYL

Inlägg av sm4uwa »

Köp ett par pmr, några små smidiga…
Använd dem hemma, skogen, eller i hennes jaktmark ( klädaffären om hon har det intresset ) så att hon snabbt kan kontakta dig. Kanske du kommer på något mer…

Det funkade här iallfall, med gott resultat. Så hon vill ta amatörradio certifikatet.
Det vi väntar på är att kunna läsa och göra provet på englska… :oops:
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: XYL

Inlägg av sa3atf »

Mitt ex vara amatör. Hon tog certet samtidigt som mig. Men det är ett ex numera så......
;)
HB106
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 nov 2021, 10:42

Re: XYL

Inlägg av HB106 »

Säger tyvärr bara lycka till..... :D Fast det är klart det finns ju dom som vinner på triss å så helt omöjligt är det kanske inte :?
DH
Inlägg: 393
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: XYL

Inlägg av DH »

Som redan sagts så är inte radiointresse ngt som smyger på en i vuxen ålder. Är det inte med sedan barnsben så blir det inget av det. Ibland hjälper inte ens det.

I slutet på 90-talet höll jag ham-kurs en kväll i veckan här hemma för ett par aspiranter*.
En YL i kompisgänget med förflutet på 27MHz bestämde sej för att även hon skulle ta det där certet - snabbare än grabbarna vilket hon också gjorde och med alla rätt vill jag minnas, sm6wof.
20 årsedan jag körde henne senast men nu är hon ju XYL också så atte..

En smålustig detalj vart att hennes gubbe skulle minsann inte ha ngt cert, det vart ’inget för honom’.
Jag föreslog att han skulle läsa genom boken en vecka ändå och skriva provet på ren chans. Han hade ju ändå förhört frugan på q-koder och elsäkerhet varje kväll i 2 månader o lite har rimligen fastnat hos honom också.
Sagt o gjort, han skrev upp och klara certet han med en tid efter. Han bor i samma by som jag men är inte värst aktiv. Antenner sitter uppe och man hör honom på lokala repeatern på udda tider ngn gång om året.

* De båda aspiranterna klara certifikatet de också. Den ene gick SK 2006 och den andre är aktiv om man först ringer till honom o ber att han slår på sin FT-857’a..
Samme operatör säger sej ’köra emellanåt’ även fast jag vet det inte är sant.
När man vart där o han går iväg för att fixa med kaffet…så sätter jag mej såklart i radioshacket - de flesta prylarna där är sånt som jag lurat på honom för längesen. Man slår på nätagget o petar på alla grejer så känner man i fingrarna på pottarna…det blir lite samma som med en bil som stått med dragen handbroms länge…det knäpper till i hjulen när bilen börjar rulla. Samma sak med kranarna på hans radios.
Tune & Load kranarna på antenntunern har ett lager damm uppepå kranarna som försvinner när man vrider på dem lite…
-Hur lång tid tar det i innemiljö för att det skall hinna bildas ett lager damm uppepå rattarna…så tjockt att man ser skillnad på att man vridit dem ett kvarts varv? Måste ju vara flera år iaf kan man tycka.
Han knäpper alltså inte på dem för att lyssna runt ens.

Stänger man av o låtsas som inget….han kommer tebax med kaffebricka o vi snackar om ditt o datt o jag frågar om han kör ngt?
- dä blir la nôen gång emellanåt’
Jag ber honom dra igång IC-490’n o ratta in fyren i Veddige på 432,4125 och vad han får in den på…han slår på radion o den sprakar på maxvolym bara man petar på volymkranen. Omöjligt att hitta ett mellanläge utan antingen är det max volym eller inget ljud alls.
-de va kônstigt…sôen vaen inte sist den va igång..
Nä, men det var kanske inte igår det, fyller jag i.

Jag har fler radiobekanta som är såna där. Eg inte ett skit radiointresserade men som tvångsmässigt känner att de måste hålla god min inför mej av ngn anledning 👀

Av alla de jag känner och som jag träffar ibland som säger att de håller på med radio, 27MHz eller HAM, det är kanske 25-30st, så är det på sin höjd en eller två som likt mej själv på lunchrasten på jobbet funderar på hur en radio eller antenn skall optimeras.

Resten må väl ha annat liv också kanske?
Användarvisningsbild
sm2oww
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 dec 2021, 14:27

Re: XYL

Inlägg av sm2oww »

Jag är glad att YL inte är intresserad av amatörradio, däremot är det synd att hon är "lite halvt emot" min hobby som radioamatör och all tid och all pengar som jag lägger på denna hobby. Men jag får i alla fall ha alla prylar för mig själv, hade hon varit radioamatör så hade jag ju inte fått ha prylarna i fred...
//JAL
Inlägg: 360
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: XYL

Inlägg av //JAL »

Tack för alla goda råd :)

Ja det är nog lite så att intresset måste finnas.
En bekant berättade att hans fru har varit amatör längre än han har varit och när masten skulle upp var diskussionen endast om var masten skall ställas...

Min XYL klarar inte knastret i radion och dessa konstigt låtande röster "dåligt inställda signaler på sidband". Dock har hon mycket bra läshuvud och är skärpt så kanske telegrafi kan vara något för henne.

Jag får försöka lura henne att förhöra mig på telegrafin jag tränar på tror jag ;)

JAL.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar