Sätta upp en Remote Förbindelse

DH
Inlägg: 369
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av DH »

Mmm
Till IC-905 har jag ’pantat burkar’ och sålt av mängder med radios senaste halvåret för att få råd med men så läste jag förra veckan att den blir likt IC-9700 att den täcker amatörbanden strikt.
Veva runt utanför t.ex 144-148MHz på 2m går alltså inte ens på rx hur mkt man än försöker sej på att modda den.
F*n ock….men så sparar man 42 tusen man kan lägga på ngt annat ist…

Jag som tänkt kringgå problemet här med mkt feeder loss på uhf med en sån.
Det blir istället till att få upp halvtumskoaxen ändå på ngt vis.

Ev skulle man kunna tänka sej att slänga upp min Yaesu FTM-400 i masten o ha enbart fronten nere i shacket 50m bort.
Till den är det såndär 4-pol ’telefonkabel’. Jag har inte sett såna i den längden…men det kanske går att pressa en egen, vad tror ni?
Det är till enbart fronten. Högtalarljud från masten måste man få med då också.
Ifall inte ännu en kabel…6-pol dito dras med till mikrofonen blir det endast rx men det skulle räcka för min del.

Detta besvär för att få 2/70 utan ssb gör att jag ändå tvekar..

När jag ändå tänker högt här…vore nog montage av mastpreamparna ’ngn gång’ det allra enklaste. ☕️
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av sm6pop »

Fina stationer båda två, en av dem skulle sitta fint här men som du skriver DH så en del slantar för dem och min FT-897D gör jobbet här men tyvärr då utan bandscope.
Det är mer regel än undantag att all mode moderna riggar som bara har VHF och uppåt inte går att öppna mer än en smula. Vill du ha mer så får du titta på stationer som har alla band från kortvåg och uppåt men utan ett riktigt bandscope.
Skriv svar