Elda på för mycket

sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Elda på för mycket

Inlägg av sa3atf »

Hittade en rolig bild på nätet för ett tag sedan.
Enligt utsago körde operatören lite för mycket effekt på FT8 vilket gjorde det gick hett till :D


fire.png
//JAL
Inlägg: 357
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Elda på för mycket

Inlägg av //JAL »

:lol:
Kör så det ryker!
Ryker det inte så kör ändå...

//JAL

Fire in the wire.
Bilagor
8d8c600de3f5ce449e88435ba50d5a48.jpg
8d8c600de3f5ce449e88435ba50d5a48.jpg (12.81 KiB) Visad 288 gånger
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 387
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Elda på för mycket

Inlägg av DH »

Satte mej som vanligt nu i afton i shacket. Knäppte på steget och gjorde mej en kaffe o livet lekte.
Kontrollera avstämningen på 3760 för att sedan va fit for fight på 3762 och incheckning på fredsgsringen där.
Avstämningen såg fin ut…peta lite på Load bara o allt va bra.

Hörde hur de drog igång där på 3762. Efter en stund drog jag på inmatad effekt lite…ist för de vanliga 38W in i steget jag brukar köra för att få ut mina 400Wattar skulle jag tuffa till mej med att dra på lite mer..
45W in istället…gick ner till…tror 3759 för sista kontroll innan jag gav mej ut i hetluften.
Tyckte då att ’de va skam va jag får ha vänstra kranen annorlunda…hmm.
Den högra brukar som sämst ge för lite effekt om den står fel. Den är bara att dra på för högsta möjliga värde.
Så gick det inte att göra nu…hmm. Ju mer jag drog på för högre värde, ju mer reflekterat fick jag också 👀
Konstigt då jag aldrig har ngt reflekterat annars.

Sprang som hastigast över alla de andra banden jag kör på samma antenn….och alla andra band gav normala värden .. hmm.
Sprang mot köksfönstret o kika ut. Därifrån ser jag hela antennen i hela dess längder. Inget onormalt…inga trådar som trasslat in sej eller så.
Kroka på en analyzer:
IMG_6258.jpeg
Här ser man tydligt hur jag har tappat 80m men har kvar 160 och 60m vilka har olika dipoler men med samma balun o koax jag har till 80m.
Ifall jag haft oxid nånstans så borde främst högre frekvenser lallat iväg…men både 160 och 60 m funkar ju…varför inte 80m då?
Jag har svept alla övriga band också som ser normala ut…utom ströresonanserna jag brukar ha på 27-29MHz på samma dipol som för 80m och som nu är borta med.
Alla trådar ser hela ut. Det vart inget i hästväg med effekt jag drog på med…det vart 500W eller så…o jag som har testkört på 650W vid några tillfällen.
Om det är väder till det får jag väl klättra upp under morgondagen o se om man kan se ngt?
Att den grova 2kvadrats kabeln skulle ha brunnit av o bara hänga i isoleringen tar jag som osannolikt men man vet aldrig.
Skriv svar