2m ring låga delen

sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

2m ring låga delen

Inlägg av sa3atf »

Hans, SM3GDT, har tagit ett jättebra initiativ och drar igång en 2m ring. Har tidigare funnits en sådan och Hans vill försöka igen. Allt i syfte att försöka höja aktiviteten på de högre frekvenserna. Ge det ett försök! ett bra tillfälle testa grejer och se att allt fungerar. Hans har massor av erfarenhet av våra lite högre frekvenser. Så det är också ett bra tillfälle att fråga om sådant du kanske undrar över.

10:00 alla dagar så passar Hans, som finns i JP71 – Letsbo nära Ljusdal, 144.286 – USB.

Finns det intresse så kan Hans prova andra moder också. Men det är USB som är standard modulation.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: 2m ring låga delen

Inlägg av Janne »

Bra tips, skall ropa om jag kommer ihåg det.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 2m ring låga delen

Inlägg av //JAL »

Får man vara nyfiken på vad utrustning som används ?
Repeater eller antenn hemma på skorstenen ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: 2m ring låga delen

Inlägg av sa3atf »

Antenn från hemmet. Är ju låga delen (SSB) så det är horisontal polarisation som gäller i första hand.
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: 2m ring låga delen

Inlägg av SM6MUY »

Här på västkusten så brukar det pratas på 144.300 kl 19. Inte en tid som passar alla kanske men de som kan de kan...Oftast är det medlemmar ur VMG, Västkusten MikrovågsGrupp så diskussionerna kan ibland handla oim riggar på 122 GHz :D . Men att aktivera låga delen är väl det viktigaste...
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: 2m ring låga delen

Inlägg av sm6pop »

Det blir nog svår att nå härifrån som jag har det nu men jag har en 12 elements kryssyagi liggande och slutsteg finns redan inkopplat på plats. Yagin ska upp i masten så småningom och då finns nog en chans, åtminstone till västkusten.
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: 2m ring låga delen

Inlägg av SM6MUY »

Det borde säkert gå. 2m är ju lite "jobbigt" dock om man är flera i en ring med tanke på riktantenner osv. Men som sagt en tid att ropa CQ (eller lyssna) då förhoppningsvis fler är aktiva än normalt. Jag har 2st stackade 7-elementare men lite dåligt med effekt. Blir förhoppningsvis bättre framöver.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 2m ring låga delen

Inlägg av DH »

Dej har jag hört krafsandes i bruset på 10m och kanske att det skulle gå på 2m med?
Jag har inte kommit ngn vart med mina 2m grejor, dvs inget horisontalt uppe där.
Hör jag ngt med vertikalpinne alls blir jag nog sugnare på att vresa upp ngt ^^.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 2m ring låga delen

Inlägg av //JAL »

Hmm.
En ny kyrkklocka upp i masten vad jag förstår DH :)

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 2m ring låga delen

Inlägg av DH »

SM6MUY skrev: 08 apr 2023, 22:20 Här på västkusten så brukar det pratas på 144.300 kl 19. Inte en tid som passar alla kanske men de som kan de kan..
Jag glömmer det varje kväll. Får la’ sätta upp en lapp i shacket så jag kommer ihåg..
En kollega runt jo67hk utan cert men med lång Yagis har lyssnat efter det men inte hört ett skit säger han :?
Kan tänkas jag har mer vant öra o kan tänkas höra ngt ändå med vertikalantenn ngn mil närmare.. -om inte skall jag fan i mej ropa där själv…då.

Har inte kört 2m ssb sen mitten på 90 talet när jag va med en kollega på contest. Fick liksom avsmak då.
Min radio ger blott 10W där så jag nöds krypa upp på vinden o rota fram ngt slutsteg. Vet det skall finnas ett par 50-80Wattare där. Inte mkt att komma med det heller det vet jag men det är vad som kan rotas fram.
Skriv svar