loopantenner

//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

loopantenner

Inlägg av //JAL »

Jag råkade snubbla över lite teori och erfarenheter på loop antenner.

När jag då tittade lite i träd,gården finns möjlighet att enkelt sätta upp en 160m tråd och prova var den resonerar.
Någonstans tio meter upp kommer den utan större arbetsinsats så den är värd att prova.

Jag är dock lite osäker på vad som kan vara lämpligt att göra med kabel in till radion.
Alla extra kopplingar och baluner är ju en liten förlust.

En teori är att sätta 1:2 balun med 50 ohm koax in till tuner.
Nästa teori är Balanserad stege till tuner direkt.
Eller utan tuner med 1:2 balun.

Att sätta en stege på 300-600 ohm blir ju lite omvandling och små förluster i stegen.
Att sätta 1:2 balun och 50 ohm koax blir mer förluster och mer hanterbart då jag endast behöver 10 m kabel.
Någon provade gammal telekabel som blev ca130 ohm. http://www.saunalahti.fi/hohtola/ham/killu/killu.html

Någonstans runt 100 ohm borde den loopen hamna och det är ju hanterbart för balun eller tuner, och givetvis är höjden och var den resonerar också avgörande för effektiviteten.

Jag är tacksam för goda råd angående koax eller stege till radion.

Har någon erfarenhet på strålningsvinkeln som tydligen blir lägre med ökad frekvens och med tanke på att 160m antenner är stora och loppen kan funka bra uppåt i frekvensen som en bredbands antenn om man har tur.

"Radioapparater som är känsliga är det många som tillverkar men antennen då ?"

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: loopantenner

Inlägg av SA5VOX »

Ah! Så det var här du höll till med loop bygget! :D

Har tyvärr inte så mycket erfarenhet av loopar mer än magnetiska för små utrymmen, kul tingestar!
Men däremot lite av 300 ohm "stege" då jag haft en Bobtail uppe och det var en trevlig upplevelse tills en storm rev ner den för 2 år sedan, ett himla rattande på tunern när man skulle byta band men den gick bra.

Nackdelen med stegen (var mer som en lätt slang med två trådar om vardera sida) var att den piskade rätt vilt i blåst och ändrade karaktär för SWR om det kom snö eller regn, tror den risken minskar ju större stegen är dock.
Förlusterna är ju helt fantastiskt låga men på frågan om koax och en balun eller en stege och tuner så skulle jag nog ta koaxen ihop med balunen. Några dB i förlust men försumbart såvida du inte tänkt köra QRP med 1W eller så, då lär det märkas lite mer. Då blir det mindre risk för snärtiga rörelse då koaxen generellt är tyngre än en stege, mindre känslighet mot regn och snö och du kan köra med en inbyggd 3:1 auto tuner om du har i radion.
Hade ingen 2:1 eller 4:1 balun när jag körde så jag fick använda en manuell tuner, var en del pyssel med det också, lite meckigt när man plötsligt hörde en trevlig station och var tvungen och stämma av och mixtra innan man kunde hojta till.
Loopar är otroligt fina saker, låter riktigt bra, mindre känsliga för störningar om jag fattat rätt och så kan de funka på multiplarna av grundfrekvenserna, mumma! ;)

Mina 5 små ören om de kan vara till hjälp, så får vi se om någon med mer erfarenhet av loopar kan berätta om strålningsvinklar för den, är också intresserad! :) Tror Admin ev. tänkte bygga en för 160m.
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: loopantenner

Inlägg av //JAL »

Mycket intressant info ;)

100w är väl QRP ?

Ska försöka skriva provet för egen signal först sedan kommer det att hojtas.

Lyssna kan man ju alltid göra och här har du en länk till en loop om du missade den på dipolsidan. http://lodingen.proxy.kiwisdr.com:8073

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: loopantenner

Inlägg av SA5VOX »

"100w är väl QRP ?" :lol:
Tja ett visst större land i öster anser att allt under 1kW är QRP verkar det som hahaha! :D
Oh, ja se Kiwisdr är ju helt suveränt att använda! Nyttjar dem frekvent (oops! hehe, det där blev av bara farten :D) när jag byggt små QRP sändare och testat antenner och konditioner mm., perfekt om man inte har någon motstation att jobba med. Lite tunt om dem i vissa delar av världen tyvärr men otroligt praktiska!
Här finns det fler om du inte redan hittat dem: http://www.websdr.org/

Jamen se där snart nykokt mao., YES!! Då håller vi tummarna, har du långt kvar? Går kurs någonstans? :)
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: loopantenner

Inlägg av //JAL »

Det är alltid lång väg kvar för mig...

Jag bor utanför Jönköping så jag är med och läser på SVARK/SK7AX och har jättekul och sitter på Webben med tanke på pesten, men det tar tid med jobb barn, Corona och så vidare. fast någon dag så åker jag väl och skriver när jag känner mig redo.

Länken på kiwin i Efjorden har en 89 meter horisontal loop, hur högt vet jag inte, så man förstår skillnaden med loopen och hur tyst den är. Visserligen bor den utanför Narvik ut i havet och där är kanske inte mycket QRM.

Man kan ju lyssna på DCF77 den tyska tidsignalen på 77.5khz och få ett S-värde på sin antenn att jämföra med.

Ja i vissa länder är väl QRO över 5kw...

Nåja vad är väl en natt med en loop, kanske helt underbar och jag får väl se till att bygga den så jag slipper dö nyfiken...

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: loopantenner

Inlägg av //JAL »

Jag rotade lite i min låda och hittade från tiden med insatsplutonen en beskrivning på deras "Delta loop" som var med till RA195 antennutrustningen.

Måtten på bilden kan vara en bra vägledning samt att kopplings stycket i toppen bör ligga runt 800 ohm med tillhörande effekttålighet så det inte går varmt och vad jag vet ska den upp minst två meter ovanför marken.

Om man tittar lite på denna youtube så får man en aning om hur den uppför sig och den är nog inte dålig om man har förutsättningar på hustomten.

https://youtu.be/xfX_8rogur8
Bilagor
Deltaloop.jpeg
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: loopantenner

Inlägg av //JAL »

Jag fick upp min horisontella loop i träden förra veckan och den hänger lite på trekvart i ena änden då jag inte kapat grenar.

Den består av 150m biltema plastad wire "naturlig längd på rullarna..." och har nu mer wire om jag behöver förlänga.

Jag anslöt med biltema 4mm2 elkabel som är separerad ca 4mm och gav ca62 ohm på vna mätningen, som sedan dog pga strömbrist.. sedan kom regnet och då kopplade jag bara på antennen och lyssnade inomhus.

Visserligen krävs inte mycket för att lyssna...
Det som förvånar mig är att jag hörde mer stationer på loopen och sådant jag inte hört tidigare jämfört med min avstämda 14.6m långa vertikal då jag växlade mellan antennerna.
Tex 77.5khz tidssignalen i Tyskland gick in klart och tydligt. Även på 10m och 11m banden hördes betydligt mer på loopen.

Jag har bara inte hunnit testa så mycket ännu men det kommer. Jag kör lite på principen att om det hörs starkare är antennen mer lämpad/resonant.

Hmm. Det känns lite som att jag ska hänga upp en 80 meters loop också så det går att jämföra.

150m loopen är på högsta punkten ca 10m upp i luften nästan som en fyrkant.

Hänger jag upp en 80m loop här blir den trekantig med matning och riktning mot Amerikat.

Summan av denna lilla test är ganska god om jag får säga det själv ;)
På Radioklubben i Jönköping "SVARK" sitter en 80m trekants loop och en annan medlem har sedan lång tid också en fyrkantig 80m loop hemma och alla vill ha loopen kvar.

Då jag testade kunde jag märka en lägre brusnivå på loopen och kanske det kompenserar styrkan i en dipol. Brusnivån var relativt hög den dagen så jag får nog vara uppe en natt och se vad som händer.

Någon mer som har kört stor loop och har erfarenheter?

//JAL
Senast redigerad av 1 //JAL, redigerad totalt 21 gånger.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: loopantenner

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 31 jan 2022, 15:02
Ska försöka skriva provet för egen signal först sedan kommer det att hojtas.

//JAL
Hur går det ? Snart ett årsedan du skrev det där inlägget.

Jag föreslår att du bokar tid för uppskrivning ngn månad fram i tiden. Med en sån bokad kommer du att läsa som en häst.

Skall man vänta tills man känner sej 75% redo…vilket man aldrig kommer att göra - så blir det inget, eller hur?
Det är lite som att boka besiktning på en gammel volvo…med bokad tid kryper man under o snyter av den dallrande oljedroppen på framvagnsbalken, lägger varningstriangeln på sätet o kör in ’bära eller brista’ kanske mest för att få en arbetsorder.

Självklart bättre att fixa alla fel först…men om man inte gör det…utan kör in ändå…så är det de näst bästa…för då händer ju ngt iaf.

Så-så, in med dej nu ☕️
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: loopantenner

Inlägg av //JAL »

DH skrev: 18 dec 2022, 09:59
//JAL skrev: 31 jan 2022, 15:02
Ska försöka skriva provet för egen signal först sedan kommer det att hojtas.

//JAL
Hur går det ? Snart ett årsedan du skrev det där inlägget.

Jag föreslår att du bokar tid för uppskrivning ngn månad fram i tiden. Med en sån bokad kommer du att läsa som en häst.

Skall man vänta tills man känner sej 75% redo…vilket man aldrig kommer att göra - så blir det inget, eller hur?
Det är lite som att boka besiktning på en gammel volvo…med bokad tid kryper man under o snyter av den dallrande oljedroppen på framvagnsbalken, lägger varningstriangeln på sätet o kör in ’bära eller brista’ kanske mest för att få en arbetsorder.

Självklart bättre att fixa alla fel först…men om man inte gör det…utan kör in ändå…så är det de näst bästa…för då händer ju ngt iaf.

Så-så, in med dej nu ☕️
Hej igen "DH" och hela forumet.
Ja det var det där med att sätta sig ner att läsa...
Först ett jobb där man jobbar mycket och plogjour på detta samt lite uppdrag i kommunen och små barn hemma med en sambo som bara hatar allt vad radio heter.
Ja det tar lite tid att komma dit man vill ibland.
Med bilar hus, barn och sambo som skall underhållas så kommer licensprovet i andra hand.
Ja nu är det en ny provform med bara ett svar som kommer och lite ny teori som gäller och jag klarar säkert ena delen så det är lite som du sade att man åker till "Bilprovningen" och får en arbetsorder...
Jag har dock ingen brådska så det kommer snart.

Det hör till saken att min horisontella loop gick ner i ena hörnan nu med den tunga och blöta snön och grenar som föll.
Jag riktigt saknar den då loopen var ett bra alternativ att lyssna på jämfört med vertikal och ändmatad tråd och man hör väldigt mycket om jag med omkopplare växlar mellan dessa tre. Det är bara dipolen som fattas att jämföra med.

Wiren höll bra och eftersom jag inte har något linhjul med vikt som håller tråden uppe så brast det klenaste snöret i ena änden som beräknat. Motorsågen kommer nog fram någon dag så det blir liv i loopen.

Dx-Comander gjorde en liten test med loop på marken och han blev nog själv lite förvånad.
https://www.youtube.com/watch?v=z5MhYu2LUrY
Kanske jag ska koppla in loopen och lyssna lite då den redan ligger halvvägs ner på marken ;)

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: loopantenner

Inlägg av //JAL »

Oj då...

Jag ser att det var snö ute när jag skrev senaste inlägget här ;)
Amatörradiolicensen är fixad likaså 80m loopen.

80 meters loopen hängdes upp som trekant och ena hörnet i en gammal telestolpe ca 5m upp och övriga hörn ca 10m upp, och en 80m dipol hängdes också upp ca 20m upp.

Testen mellan loopen och dipolen var att dipolen går starkare ut och loppen är oftast starkare att lyssna på.
Det ska dock tilläggas att dipolen är avstämd på 36,80 någonting och loopen är inte avstämd "oklippt" mer än att den råkade ligga på någonstans 35,4 tror jag det var och har endast stämts av med tuner.

Tanken är då att klippa loopen så den resonerar någonstans 37,00 eller så, och den låg på 98 ohm vad jag såg på vna, så en 1:2 balun "Fluxkopplad/Flödeskopplad" skall tillverkas av 43 material som verkar vara lämpligt för 80m och uppåt i frekvens.

Det blir spännande och se vad kompis DH får för resultat med signalen då loopen är i ordning. Loopen hänger med två hörnor in i träd i en skogskant så den är relativt fri från störande material större delen av tråden.

DH har ju haft många starka åsikter om antenner här på forumet och uppenbarligen präglat mina antennbyggen ordentligt vill jag påstå ;)

Fortsättning följer...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar