Galaxy Saturn

DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Galaxy Saturn

Inlägg av DH »

..är det inte men en likadan med annat namn.

En maskin som ej används och skall säljas. Innan den går kan de va kul o skriva lite om den här :)
25154C40-8988-4EC4-B01F-8F5FB45DFA6A.jpeg
Innanmätet är Uniden-grejor. En SuperStar 3900 eller en Galaxy II i en baslåda med inbyggt nätagg o högtalare.
Den har alltså inget släktskap med t.ex Kraco 2555 & HamInternational Jumbo som är av konkurrerande Cybernet fabrikat - mer än själva chassiet då.

Sitter 2st 2sc2312’or i slutsteget på denna. 8W AM/FM och 21 W SSB är den specad för.
Rent teoretiskt kan man ’skruva upp’ den att ge ngt på 18W AM/FM men låter då skräp.
Samma på SSB där man kan stressa upp de båda 16W’s transistorerna i uppåt 40W men den låter då skräp även där.
Effekten på den här har jag justerat till där den låter absolut bäst.
Det inträffar vid 5W AM och 16W pep SSB. FM orkar med betydligt mer innan snuvigheten inträffar men jag låter den köra 5W även där.

Dessa finns som 5 eller 6-bander’s, dvs 6x45 kanaler inkl. alla A-kanaler.
VCO’n orkar med obetydligt bredare omfång än detta men jag har ändå gett den kanalmod. för att komma åt SSB delen på 28 och repeaterkanaler på 29MHz.
Nere på 12m är den lomhörd men jag gav den SSB segmentet där ändå från 24,900 och uppåt. Starka signaler går ju in ändå och radion ger ca halv effekt där.

Skall lyfta på locket igen o se om jag hittar kranen för ekot. Det ekar på tok för mkt original och tillför därför inte motstationen ngn förbättrad hörbarhet utan det blir bara spex av det.

Sällan man ser såna här numer. Det är den nyare och mkt sämre versionen man ser now & then men inte denna. Nog borde det finnas fler än denna i drift i landet…eller är alla skrot?
Senast redigerad av 1 DH, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Galaxy Saturn

Inlägg av Janne »

Tack för att du bjöd på detta DH.

Vad ligger den i för pris tro?
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Galaxy Saturn

Inlägg av DH »

Jag ville(såklart) inte sälja denna eg men ngn har hållit på ett tag att försöka tjata av mej den.
Jag högg till med ’sex tusen inkl Turner Super Sidekick annars får den stå’.
Det avskräckte inte :o

Nu kör jag den ett par veckor för att se att den säkert funkar ok. Det måste den göra ifall jag skall kunna med och ta såpass..

Jag har labbat lite med en converter, dvs en slags frekvens…vahetere…omvandlare för mottagning endast.
En mojäng med ett par kristaller i som får radion att lyssna bl.a 20MHz längre ner i frekvens.
Det är den blå burken som ligger på locket.
-Ingen annan än jag som tycker sånhär laboration är det minsta kul kanske men jag går igång på enkla experiment.
Man får passa sej och skruva ur micken för säkerhets skull när den blå är inkopplad.
Iaf så 20MHz längre ner i frekvens…på en radio som denna…det blir som att ta bort första siffran på frekvensräknaren som ju alltid är en 2’a. Det blir 7MHz o runt i kring där. Dvs mitt på 40m’s bandet :D
Satt tidigt i söndags och lyssna på en svensk morgonring på 40m LSB.
Klart festlig känsla att ta in svenska såväl som utländska amatörer på en 27-häck som denna och med en 27halva som antenn dessutom.
Lyssna på den där ringen en halvtimme tills de tröttna…veva sen runt…bl.a på BC radio på AM med musik ^^

Convertern saknar helt filter vilket gör att man får dras med en del blandningsprodukter.
Förutom att gå ner 20MHz så går den även upp lika mkt och lyssnar på 47MHz samtidigt.
Som tur är är där tomt med trafik men annars finge man kroka på ett LågPass filter bara.
Just på 40m amatörband går den fint utan för mkt noise.
Lyckades även komma ända ner till 80m’s bandet men där krävdes riktig antenn för det skulle funka.
Stationer som på ordinarie amatörrigg gick in på S9 gick in på S3 på denna men lät ok.
Jag räkna till 5st svenska ringar på 80m jag fick in på söndagsmorgonen, 2st norska, 2st danska och 1st finsk.
Det vart ett sidospår men roar väl alltid ngn ☕️
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Galaxy Saturn

Inlägg av sm6pop »

Frän radio, jag har haft ett par liknande på bänken här men de har tidigare ägare rotat i så lite som Beirut efter kriget invändigt tyvärr.
Jag tänkte på det du skrev om effekt och modulation vilket inte många har koll på då många stationer är uppskruvade till max av "mannen med den gyllene skruvmejseln" när man stöter på dem.
Då jag trimmar dem så använder jag "tvåtonstest" mot ett oscilloskop vilket ger en väldigt bra kontroll på modulationskvalitén men det har du säkert redan koll på.
Som sagt frän radio men med det priset du fått erbjudande om så är det bara att vinka hejdå till den med vit näsduk i handen. :)
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Galaxy Saturn

Inlägg av DH »

sm6pop skrev: 10 jan 2023, 15:03 Frän radio, jag har haft ett par liknande på bänken här men de har tidigare ägare rotat i så lite som Beirut efter kriget invändigt tyvärr.
Jag tänkte på det du skrev om effekt och modulation vilket inte många har koll på då många stationer är uppskruvade till max av "mannen med den gyllene skruvmejseln" när man stöter på dem.
Då jag trimmar dem så använder jag "tvåtonstest" mot ett oscilloskop vilket ger en väldigt bra kontroll på modulationskvalitén men det har du säkert redan koll på.
Som sagt frän radio men med det priset du fått erbjudande om så är det bara att vinka hejdå till den med vit näsduk i handen. :)
Koll på trimning har jag (nog?)men ändå inte tillräcklig kunskap som jag vet att t.ex du besitter. Där är jag i ett mkt sämre läge. Learning by doing .
Jag lät motstationer avgöra grovt ljudkvalitéten. Sen satt jag o joddla med mej själv, spanandes på IC-7300’s RF & LF specc och drog ner tills jag vart nöjd. Riktig bonnatrimmning alltså.

Asså, radion är såpass fin…och låter så bra…att den ’lika gärna kunde fått stå’, även för det priset.
Hade det inte vart för att jag har en likadan till, dock inte lika fin…så hade jag aldrig sålt den.
Min andre hade kranarna i bott den också…och såldes till mej för 7-8 årsedan just för den lät platt o mesig.
Samma sak där….fast på den drog jag ner till originaleffekt och nöjde mej så då det blev ett helt annat drag i den plötsligt.
Med det jag vet nu kommer den dras ner lite ytterligare när lusten för det kommer.

Med convertern och Alan 555’an på bilden ovan…lyssna jag bl.a på en ring på 3760kHz i helgen där du deltog.
Det lät finfint då innan konditionerna drog.

Ps. Vore kul o va med på lördag…men jag fick ju blå ljusbåge ut därbak på mitt boatanchor efter Huddingeringen i våras…varpå tx dog. Ngn fart på ngt annat ök tills dess får jag nog inte.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Galaxy Saturn

Inlägg av sm6pop »

När det gäller att dra ner en uppställd radio tills den låter bra så funkar bonnatrimningen alldeles utmärkt.
Vill du veta mer om tvåtonstest så kolla i Kraco 2555 manual, har du den inte så finns den att hämta på nätet.
Där finns beskrivet hur man gör och bild på kurvorna hur de skall se ut.
Du kan även se det på youtube om du söker på "two tone test ssb"
Det kan vara gött att kunna göra det själv i lugn och ro utan motstation.
Ringen är på 3,765 lördag och söndag klockan 09,30 och du är välkommen att hoppa med när du vill och kan.
Vad för signal har du så skall jag lyssna efter dig?
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Galaxy Saturn

Inlägg av DH »

Jag kör 2-tons vissling ^^ fast en åt gången. Med snus ger högre ton än utan..
Det står ett par oscilloskop här men jag vet inte hur man gör med dom. Lyckades få in min egna hjärtrytm på skärmen en gång för många årsedan när jag satt sist och labbade med det.
Jag skulle behöva kika över axeln på ngn som håller på o sen ta mej vidare därifrån.
Det är alltför många roliga kranar i en radio jag får låta bli eftersom jag inte är helt hundra på hur man gör.
Många har ngn slags elutbildning i grunden men det har inte jag.

3765 kan jag för all del köra på ngn plastradio…men jag menar några kHz längre ner där det skall vara rörbestyckad radio.
Då jag sist gjorde det i våras på Huddingeringen, det var den gången du blev inspirerad att själv dra igång din Drake line o checka in precis efter mej om du kanske minns…?
Det har sin charm på ngt vis med frekvensdriften osv hihi.

Nu har jag för all del fler rörststioner men ingen som har vart i drift på länge. Får väl se om jag hinner få fart på ngn.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Galaxy Saturn

Inlägg av sm6pop »

Det finns massor med information på Youtube hur man använder ett oscilloskop så titta där.
6000:- för radion, då har du stålar att sätta upp en enklare radioverkstad med de instrument som behövs som du inte har ännu. Det skall du satsa på eftersom det verkar som du tycker det är intressant att skruva och kommit igång lite redan. Jag kan hjälpa dig att snoka reda på vad du behöver och hjälpa till att förklara hur du använder prylarna.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Galaxy Saturn

Inlägg av DH »

Mm, bra o veta när jag kommer så långt. Intresset för olika delar av hobbyn går som bekant i vågor.

Fick justerat ner ’badrums ekot’ med lyckat resultat. För att komma åt fick man lossa hela kortet som sitter separat på höger sida. 3st trimpottar där jag på ren chans lyckades träffa de två jag vart ute efter.
Dels för att få det mer långvågigt samt sänka pådraget till nästan så lite det gick.
Vid påslaget eko så ekar det nu mkt återhållsamt och kan möjligen förbättra hörbarheten. Lite som BBC låter.

Modulen i min egna Galaxy jag har kvar själv, sitter också på höger sida o den radion är även den en 6-bander men kortet som hanterar ekot är helt annorlunda designat med…tror blott 2st kranar på.

Ägaren till radion tråden handlar om har hört av sej med att han är supernöjd. Fina rapporter har han fått. Kul.
Han bifogade även ett klipp på radion där den står och lyssnar på mej när jag kör över NewYork repeatern 29.620 :D
PatrikE
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 maj 2023, 07:45
Ort: Marks kommun

Re: Galaxy Saturn

Inlägg av PatrikE »

Hej,
Trevligt artikel DH skriver, jag bor inte långt från dig. Jag inköpte en sådan för länge sedan för att renovera och ställa på hyllan som ett minne. Den jag köpte var i riktigt dåligt skick.
Fick den från italien, och den var i värre skick än jag trodde, sönderlödad totalt. Det enda som egentligen var bra var skalet, och fungerande frekvensräknare, allt annat var trasigt och sönder lödat.

Men jag gav mig 17 på att laga upp den.

Mitt exemplar fick en ny nätdel. En näve trasiga komponenter. Och eftersom slutstegs transistorer var borta....så bestämde jag mig för att bygga om slutsteget för att passa IRF510.

Jag gjorde modifiering för att klara hela 10-meters bandet, dock börjar RX/TX dala ungefär om jag minns rätt runt 28.300. Men man hör starka ändå. Kanske jag tar tag i det....får se....

Jag hade lite planer på att ordna med duplex shift för 29 MHz repeter, men har inte installerat det ännu. Även CTCSS.

Varför gör man allt detta för att sedan ställa på hyllan? jo man är driven och vill att det skall fungera. Och helt enkelt bara kul.

Så när jag läste DH;s, blev jag imponerad, tänk vad många det finns där ute som sitter och klurar och fixar.
Skriv svar